דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על חינוך קטנטנים לאושר 

מאת    [ 14/01/2012 ]

מילים במאמר: 520   [ נצפה 2572 פעמים ]

קשרים בין אישיים בכלל, וקשר בין הורה לבנו בפרט, מבוססים על אמון.אמון הוא הרגש שגורם לכם לקנות מאיש המכירות מסוים, לבחור בראש הממשלה ולהיות מובלים ע"י אותו האדם שנוסך בכם אמון.

אם אמון הוא רגש כל כך נחשק איך ניתן לעודד אותו אצל הקטנטנים? 

1. יש לאפשר לילד להתנסות גם בדברים שאנחנו חושבים שאינם נכונים, הרי חישבו רגע -איך אנחנו למדנו דברים שאינם נכונים? ניתן לומר לילד "תלמד מניסיוני..." ויחד עם זאת לאפשר לו להתנסות וזאת כדי שילמד מחוויית ההתנסות. בחופש הבחירה וההתנסות על הילד לדעת שלכל מעשה יש תוצאה ולכן עליו לקחת בחשבון כי יצטרך להתמודד עם התוצאות. כלומר, חשוב מאד לאפשר לילד לשגות, אך לא לתת לו ליפול מטעות זו ואף חשוב יותר שלא להאשימו.
כך הקטנטנים ילמדו לשאת באחריות שלהם, והאמון שלהם בכם יגבר.


2. לא לאיים על הילד, בשיטת האיומים מהר מאוד הילד לא יחשוש מהאיומים ויתעלם מהם לחלוטין. הדבר יוביל כמובן גם לאובדן האמון בהורה, ולריחוק בין ההורה לילד.


3. לתת לילד דוגמא אישית להתנהגות ראויה. "מטרתנו אינה רק לגרום לילד להבין ואף פחות מכך לכפות עליו ללמוד בעל פה, כי אם לגעת בדמיונו כך שיחוש התלהבות עד לליבתו הפנימית ביותר" -ד"ר מריה מונטסורי.


4. בניית תקשורת דיאלוגית-כאשר התקשורת בינינו מבוססת על אמון כמובן וכבוד. הילד יודע שבכל מצב אנחנו לעזרתו ולכן הילד יודע שהוא לא צריך להשקיע מאמץ בלהילחם איתנו. זוהי תקשורת המבוססת על כימיה, כלומר הקשבה אמיתית, אמפתיה, ניסיון הדדי להגיע לפתרון ולא ניסיון להכתיב את הפתרון שלנו. בדיאלוג אנחנו למענו והוא למעננו ולכולנו ברור שטובת הקטנטנים היא החשובה. במצב זה אין בעיה לומר לילד שנהג באופן מוטעה ויחד לנסות למצוא את הדרך לתקן וזאת ללא האשמות וללא מניפולציות- רק אמון. 

חשוב חשוב להיות ביחד רק עם הקטנטנים, אפשר לשבת יחד ולשוחח, לבשל, לשחק, לצייר (דפי צביעה), לאכול ולהקשיב אחד לשני, להאזין לשירי ילדים לצפות ביובל המבולבל והעיקר ליצור אווירה נעימה. לא כמות הזמן היא החשובה, מה שחשוב שיתקיים מפגש הורה וילד מהנה, מרגש שיצור קרבה ואמון. אל תשכחו לחבק, לנשק וליהנות. הקטנטנים שלנו יודעים אם אנחנו נהנים.

מפגש משפחתי משותף, יזום ומתוכנן המתרחש אחת לשבוע, ולא בזמן ארוחת הערב. זאת על מנת שנוכל לשבת יחד ולדבר. במפגש כזה מתרגלים ומתאמנים במיומנויות תקשורת של שיתוף והקשבה שהן שתיהן הבסיס לשיחה טובה, לחיזוק יחסי ההורים והקטנטנים ולהיכרות מעמיקה עם האחר. תוכלו לפתח שיחה מלמדת על ערכים, הבנת המשמעות האמיתית של חוקי החברה. ההבנה שכולנו חלק מחברה וכשאנחנו פוגעים במישהו אנחנו הרי פוגעים בעצמנו, אין צורך להיכנס להטפות מוסר, רק לדון בליבו של עניין.
שכן כשאנחנו מבינים את עומקם של דברים, אין סיבה למחלוקות.

מצד שני אפשר גם לדון בענייני משפחה כמו לאן לטייל השבת, איך לבלות את חופשת החג? חשוב להדגיש שלא הכול אפשר ומותר והקטנטנים יודעים שישנם תחומים שהם לא יכולים להיות שותפים להם, כמו החלטות משמעתיות ובריאותיות. אלה הן החלטות של ההורים בלבד. הם יכולים בהחלט להשמיע את דעתם.

העצמת הילדים על ידי חיבור לעוצמות שלהם ולחזק אצלם את האמונה ביכולות שלהם.  תאהבו אבל הכי חשוב תקשיבו לילדיכם


הרי את העבודה הקשה כבר עשינו -כבר הקמנו משפחה והיא כל כך נהדרת! כעת, בואו נטפח ונחזק את הקשר שלנו עימם, ע"י ביסוס הקשר שלנו באמון הדדי ואמיתי..!

ד"ר דניאל ימין, מארגן פעילויות לילדים וחבר בצוות http://www.kidv.co.il/ פורטל סרטים לילדים, שירי ילדים ודפי צביעה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב